Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

(1) Maka, Laksamana Hang Jebat dan Hang Keturi pun berjalan juga, dengan segala orangnya dan tiada diindahkannya

(1) Maka, Laksamana Hang Jebat dan Hang Keturi pun berjalan juga, dengan segala orangnya dan tiada diindahkannya orang mengamuk itu. (2) Maka Rangga dan Barit ketika pun heran melihat berani Laksamana dan segala Melayu-Melayu itu, setelah dilihat oleh prajurit dua ratus itu, Laksamana dan segala orangnya tiada bergerak dan tiada diindahkannya lawan itu, maka prajurit itu pun mengamuk pula ke belakang Laksamana. (3) Seketika lagi datang pula prajurit itu mengamuk ke hadapan Laksamana, barang yang terlintang dibunuhnya dengan tempik soraknya, katanya, “Bunuhlah akan segala Melayu itu,” seraya mengusir ke sana ke mari barang yang terlintang dibunuhnya. (4) Maka prajurit dua ratus itu pun bersungguh-sungguh rupanya. (5) Maka, sahut Laksamana, “Jika sebanyak ini prajurit Majapahit, tiada kuindahkan; tambahkan sebanyak ini lagi, pun tiada aku takut dan tiada aku indahkan. (6) Jikalau luka barang seseorang saja akan Melayu ini, maka negeri Majapahit ini pun habislah aku binasakan, serta Patih Gajah Mada pun aku bunuh,” serta ditendangnya bumi tiga kali. (7) Maka bumi pun bergerak-gerak. (8) Maka, Laksamana pun memengkis pula, katanya “Cih, tahanlah bekas tanganku baik-baik.” (9) Maka, prajurit itu pun sekonyong-konyong lari, tiada berketahuan perginya.
(Hikayat Lama)

Nilai moral yang terdapat pada kutipan hikayat tersebut adalah...
A.    Perilaku yang tidak mau menyerah dan mengaku kalah sekalipun dirinya diancam.
B.    Seseorang menghindari kekacauan, perkelahian, dan permusuhan antarsesama.
C.    Perjuangan seseorang untuk menegakkan kebenaran dan melindungi kaumnya.
D.   Menghindari penindas terhadap yang lemah dan sangat kejam kepada sesama.
E.    Pemimpin yang berani akan melindungi rakyat atau prajuritnya dari musuh.

Pembahasan:
Nilai moral yang terdapat pada kutipan hikayat lama tersebut adalah Pemimpin yang berani akan melindungi rakyat atau prajuritnya dari musuh

Jawaban: E
------------#------------
Semoga Bermanfaat
Jangan lupa komentar & sarannya
Email: nanangnurulhidayat@gmail.com
WA /LINE : 081 669 2375

Post a Comment for "(1) Maka, Laksamana Hang Jebat dan Hang Keturi pun berjalan juga, dengan segala orangnya dan tiada diindahkannya"